PRO PŘEDŠKOLÁKY
UPOZORNĚNÍ!!!
Prosíme rodiče budoucích prvňáčků, kteří budou žádat o odklad školní docházky, aby se co nejdříve objednali na vyšetření do Pedagogicko-psychologické poradny.
Školákem nanečisto
Čtvrtek 15. 3. 2018 16-18 h
Dny otevřených dveří
Čtvrtek 14.12. 2017 8-16 h
Čtvrtek 22. 3. 2018 8-16 h
Zápis do 1. tříd
Středa 4. 4. 2018 14-18 h
Čtvrtek 5. 4. 2018 14-18 h
Náhradní termín:
Úterý 24. 4. 2018 15-17 h
Informační schůzka pro rodiče budoucích prvňáčků proběhne ve čtvrtek 14. 6. 2018 v 16:30 hod.
Profilujeme se třemi základními specializacemi:
-
Rozšiřující výuka cizích jazyků (3. - 9. r.), angličtina hrou (1. - 2. r.)
-
Rozšiřující výuka hudební výchovy (1. - 9. r.)
-
Dalton (1. - 9. r.)
Činnost v zájmových kroužcích probíhá od října do května. O nabídce Vás budeme informovat na první školní schůzce v září.
Koncem září začínají probíhat týdenní soustředění hudebních tříd a týden cizích jazyků (celkem 3 turnusy).
Seznamy žáků o zařazení do tříd budou vyvěšeny v posledním srpnovém týdnu na dveřích školy. Nový školní rok bude zahájen 3. 9. 2018 v 8:00 hodin. Sejdeme se na hřišti školy. Děti mohou přijít s aktovkou, první den dostanou pracovní sešity a upomínkové předměty. Ve třídě stráví spolu s rodiči 1 hodinu, poté si děti odvede paní vychovatelka a rodiče absolvují úvodní schůzku, na které dostanou od třídní učitelky a paní vychovatelky ze školní družiny další potřebné informace.
Délka vyučování v prvním týdnu školy:
- první den 2 hodiny
- další dny 3-4 hodiny
Školní družinu mohou navštěvovat již od 3. 9. 2018
Naši prvňáčci se zúčastní projektu „Vítejte ve škole“. Po písemném souhlasu rodičů bude třída vyfotografována a fotografie budou na přelomu září a října zveřejněny ve speciální příloze deníku MF DNES spolu s ostatními fotografiemi všech prvňáčků v Brně. Nástup do první třídy tak bude mít pro malé školáky ještě větší punc výjimečnosti a svátečního okamžiku. V září proběhne také Slavnostní předávání pamětních listů prvňáčkům spolu s třídní fotografií. Slavnost pořádá Městská část Brno - Žabovřesky a již tradičně probíhá v kulturním domě Rubín. V loňském roce shlédly děti divadlo. Pro budoucí prvňáčky každoročně pořádáme Seznámení se školou. Děti za námi přijdou do vyučování se svojí paní učitelkou ze školky. Připojí se k práci ve třídě a za chvíli by nestranný pozorovatel netušil, kdo je vlastně prvňáčkem a kdo ještě „školkáčkem“. Společně si povídáme, učíme se, plníme úkoly a poznáváme, jaké je to být opravdovým školákem. Děti si prohlédnou školu, nahlédnou do tříd, seznámí se s novým prostředím, které je příští rok čeká.
V rámci Projektu Seznámení se školou pořádáme pro předškoláky také divadelní představení, a to na podzim a na jaře. Naši žáci navštěvující dramatický kroužek pod skvělým vedením p. uč. Hoškové. Na naší škole proběhnou Dny otevřených dveří v prosinci a v březnu. V doprovodu našich šikovných žáků 2. stupně si můžete projít celou školu, ochotně Vám zodpoví všechny Vaše dotazy. Zveme všechny předškoláky i jejich rodiče!
Dítě vstupující do prvního ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené. Posouzení školní zralosti je obtížné, někdy je nutno ponechat rozhodnutí pedagogicko-psychologické poradně. Pro Vaše děti bude vstup do první třídy úspěšný a snadný, pokud budete vědět, jak má být připraveno. Prosím, věnujte proto pozornost dalšímu textu a sami posuďte, jestli můžete dítě sami během zbývající doby na vstup do školy připravit.
Optimální připravenost |
Nedostačující připravenost |
Vyjadřování ve větách a jednoduchých souvětích, schopnost konverzace s dospělými, schopnost spontánního popisu dějů, poznatků, úvah. Klade mnoho otázek. Umí vyprávět o rodičích, sourozencích. |
Vyjadřování pomocí jednotlivých výrazů, jednoduchých vět, zřídka samostatně. Vyprávění nesrozumitelné, chaotické. Neklade otázky k doplnění svých znalostí. Převládá dětská zpěvavá intonace, mazlivá výslovnost. |
Orientace v okolí – zná svoji adresu, jména a povolání svých rodičů, svoje nacionále. |
Nezná základní údaje o svém okolí. |
Má rozvinuty základy logické paměti, chápe vztah větší x menší, více x méně. |
Nechápe vztah větší x menší, více x méně, chybný úsudek. |
Vyspělost v grafických projevech – umí napodobit jednoduché psací písmo, zná několik tiskacích písmen. Dovede popsat, co nakreslilo. |
Neobratné zacházení s tužkou. V nakreslených tvarech nelze rozpoznat jednotlivé předměty. |
Je schopno soustředit se na práci, odolává rušivým podnětům, dokáže překonat únavu. |
Obtížně se soustřeďuje, snadno se nechá rozptýlit, často přerušuje práci. |
Dovede navázat kontakt s cizí osobou. |
Vyhýbá se kontaktu s cizími osobami, je stydlivé, bázlivé, nebo nadměrně upovídané, předvádí se. |
Je schopno více ovládnout své emocionální projevy. |
Má tendenci jednat impulzivně a bez zábran. |
Je schopno více pracovat ve skupině pod dálkovým vedením. |
Pracuje jen v bezprostředním kontaktu a za pobízení dospělého. |
Schopnost zapojit se do kolektivních her, chápe pravidla, umí ustoupit jinému dítěti. |
Stojí stranou, nenavazuje kontakty, při hře je svárlivé, agresivní. |
Samostatnost – samo se umí obléknout, najíst, udržovat pořádek, správně plní pokyny, chce být užitečné, má zájem o úkoly, hraje si na školu, na práci. Započaté práce se snaží dokončit. |
Nesamostatné, nedbá o pořádek a o své věci. Ničí sešity, knihy. Nepokouší se pomáhat, u práce nemá výdrž. Převládá zájem o hru. |
Podřizuje se pokynům dospělých, i když jsou pro něj nemilé, chápe jejich nutnost. |
Neposlušné, odmítá vyhovět. |
PŘIPRAVTE DÍTĚ NA NÁSTUP DO ŠKOLY!
Mnozí rodiče se snaží připravit dítě na nástup do školy tím, že ho učí předem číst, psát a počítat. Zaměřit by se přitom měli spíše na něco jiného.
1. Naučte ho sebeobsluze
Školák by se měl umět sám dobře a rychle obléknout, obout, zavázat si boty, umět se obsloužit na WC i v koupelně a najíst se příborem.
2. Podporujte samostatnost
Nechejte dítě, ať si samo koupí v obchodě vybranou věc. Zatímco určitý ostych je normální, je třeba, aby se dítě nebálo vyjádřit před cizími lidmi a o něco požádat. Samozřejmostí by mělo být i zapamatování vlastní adresy.
3. Neučte dítě v předstihu
Nemá smysl dítě předem učit číst a psát nebo počítat, pokud o to samo nejeví zájem. Mohlo by se pak ve škole nudit. Nesrovnávejte je s ostatními, to, že to některé děti umějí, neznamená, že budou mít ve škole stále náskok.
4. Zkoušejte znalosti nenápadně
Můžete s dítětem procvičovat dovednosti, které jsou předstupněm školního učiva. Nedávejte mu vysloveně matematické příklady, ale počítejte třeba jablka nebo bonbony.
5. Rozvíjejte komunikační dovednosti
Hodně si s potomkem povídejte, aby se naučil vyjadřovat své pocity i vyprávět své zážitky, čtěte mu a chtějte po něm, aby svými slovy převyprávěl obsah.
6. Procvičujte jeho jemnou motoriku
Psaní půjde spíše dětem, které nemají problémy s jemnou motorikou – jejímu rozvoji pomůžete, když bude dítě hodně kreslit, modelovat, stříhat a navlékat korálky.